August 26, 2013

Check Up - Dya & Inas ~ PONEK!

Bismillah...

Tgk tajuk je buat aku angin nk muntah.... lamenye la melepak kt Hosp. Kajang utk hal bdk 2 org nie... mcm2 peel... hr ni Dya & Inas mmg regular check up utk tahap kesihatan masing2... Dya mmg dh diagnose HB Type E Beta Thallasemia Intermediate... Inas plak result die dh kuar n kompem Beta Thallasemia Trait.. Ant Dya & Inas ofkos Dya punye kes heavy dr Inas... next cek up bln Nov nti Dya je yg ade form darah... result HB Dya td pn 8.0.. border dh tuh... kene monitor lebih ckit utk Dya... untung la Dya dr kecik dpt layan istimewa... semua pn istimewa di mate ibu sayang... Inas ni bleh thn bekeng ckit... hati lebih kering dr Dya... n td time Inas amik darah dh x nangis dh... kuar bilik prosedur tuh siap lari2 nk kabo yg die amik darah x nangis.. ayat die lebih kurang gini 'Ibu, adik amik darah x nangis.. adik kuat!' wah! klu x die punye raung aku rase pintu bilik prosedur tuh dh rapat habis pn dengar lg Inas melalak... kt Hosp. Kajang ni agak old school ckit sbb klu amik darah bdk je kene bedung... even dh bgtau anak kite mmg xde hal bab2 amik darah pn die bedung jugak.. penah Dya yg besor gajoh tuh kene bedung... walhal dh aku kabo yg Dya ni sgt relax klu bab jarum masuk badan... ntah hape2 la misi2 tuh... tu 1 hal... utk 2 org bdk kecik yg senang nk amik darah td tuh amik mase 15 minit... ape la yg derang belek aku pn musykil... n now Dya Inas lau nk amik darak dh ready amik kt lengan... eh para 1 panjang plak...

Dgn sampai fail Dya x jumpe n mcm2 hal la td.. darah naik kt kepale dh td tuh yg ptg nie rase cam nk jolok tekak jer kasi buang sakit kepale nie... bile fail dh jumpe xde la misi tuh nk kabo kt aku soh p kaunter pendaftaran amik no. giliran... semua nk kene tye... haish... menyirap la... keluar aku mengelek bambam pegi kaunter amik no... dh td soh masuk dulu amik darah igt cpt la panggil name.. huh haram.... ape kaedah yg derg pakai aku pn x paham... yg aku tau weol mmg kene dtg hubby wifey next time sbb sorg tgu utk register kt kaunter n sorg lg kene bwk Dya pegi bilik prosedur n tggu utk dipanggil nama utk amik darah... klu aku g sorg tuh agak camne la nk keluar masuk keluar masuk utk buat semua... bleh thn la derang punye kaedah... memenatkan!

Parking... lg 1 mslh... kot mmg mane2 GH mmg sokmo2 full... dtg la kul brp pn mmg xde!.. penah dlu dtg utk cek up nie 2 jam tgu utk parking jer... tu bru parking... tgu giliran n amik darah bagai2 dh tentu2 smp lunch hour bru settle... tp pn abis kul 1.40pm... klu nk amik time slip pn x laku sbb over 4 hour dh pn... burn 1 hr cuti aku... ting tong!

Mane2 GH pn mmg ramai umat... tp umat yg ramai ni ade segelintir yg sgt2 pentingkan diri sndri... ruang kecik klu ramai kompem sesak... ade parents yg bwk stroller... fine... klu bby derg kompen dok n tido dlm stroller tu aku bleh terime... ni yg mmg jenis bwk yg mahal2 ni ape td ky hosp tuh SCR3.. hamboi.. bru ank sorg semua la hangkut masuk klinik.... si pompuan nie die dok timang2 bby die tuh... stroller die melapang kahang letak kt depan seat sblh die... mgkin cop utk laki die la agaknye tuh.... dh tau ank xmo duduk dlm stroller tuh ko xyoh la byk nk semakkan klinik yg sempit tuh... ade otak letak kt lutut.... kang ckp direct depan hidung kang marah... xleh blah la.... dh aku ni yg pikul bby tgk la kot2 die gamit soh aku dtg duduk kt sblh die ke... huh haram x layan... 1 aku perati la kt spital ni... kemudahan kerusi byk2 yg ade tuh utk pesakit... so klu klinik peads dh tentu pesakit die kanak2 kan... so yg duduk tentu2 kanak2 n mak la kot sorg... yg bapak pn duduk jugak so aku ni dgn ank3 jenuh berdiri cri tepi2 tiang nk berpaut sbb berdiri lame... bile aku dpt kerusi aku duduk... bby aku riba Inas pn aku riba... 2 org... punye la taknak difitnah org ckp aku konker seat utk pesakit lain... incik suami mmg x duduk... Bambam rimas dlm klinik, incik suami bwk jln2 kt luar.. aku handle Dya & Inas... kul 10.45am bru panggil utk amik darah... kul 11 kluar dr bilik prosedur terus weol serbi kantin hosp... lapor weh... sarap merangkap lunch... 11.30am masuk klinik blik... klu 12.30pm bru bilik doktor panggil.. tuh pn result FBC blm dpt lg... giler weh.. mmg kurang pahala aku hari ni sbb x sabor lgsg dok kt Hosp td...

So disebabkan hr ni mmg aku ponek... so esok la pulak yer.. aku nk solat Asar sblm blik umah...

p/s : menu dinner kami mgkin sardin n telor dadar... kehkeh