January 21, 2013

Dya # Admitted Hosp Kajang.. Episod 1

Bismillah... title x hengat yer...

Dh lame x mencorat coret... asek blogwalking jer sbb ketepuan otak... xde la smp nk jadi prof tp semak jugak la otak aku semenjak 2 nie... semedang nk semak otak.... sambil makan lepat pisang, tepung bungkus dan pulut panggang... byknye kueh!!! sejak ulser baik 2 hari lepas, baby inside mcm kebulur x menentu... asek mintak mkn jer... tp xpe disbb cek up mgu lps weight aku susut, so mgu ni berazam baru nk melantak x hengat... bg baby sehat.. hok aloh... misi nie... mcm2 hal...

Sebenarnye saat ini otak aku berlegar nk taip pasal my Dhia Ardini....

Pada pagi 29.12.12 incik somi buat decision utk bw Dya ke HKL utk buat 'full blood test'...masuk hari ke 5 Dya masih demam on off on off ... demam kali ni nampak Dya lesu bile demam mule menerjah.... so aku mcm biase dgr incik somi bebel2 pagi Sabtu tuh... rumah la, bekpes la, bla bla bla.... bersiap ala kadar n kemas yg ptt utk ke HKL.... kenape HKL? xde GH terdekat lain ke yg kami ptt bwk Dya buat blood test? HKL dr umah aku xde la jauh.... tp dekat sejam jugak la nk menyampai ke situ.... pertama: Mak Ngah Dya aka adik ipar aku keje kat situ... so boleh dpt bilik rawatan utk staff (potong q n jimat time menunggu)... kedua: pusat blood test yg paling pakar segala pakar... senang cite klau bw result blood test dr HKL kire hosp lain xde argue la....

Sampai HKL dlm 4.30 ptg.... siap2 rumah... kemas yg ptt.... akhirnye time tuh jugak smp HKL... xpe la janji smp n buat blood test... FYI, pagi td nye aku pegi kedai beli bhn nk buat mee grg utk bekpes... Dya ikut... Inas aku tinggal sbb masih tdo... kt kedai tuh ade sekor kitten terbiar xde mak... n Dya yg baik budi, ambik kitten tuh bwk balik umh.... dh sbln lebih umah aku xde kucing lps si Owi 'menghilangkan diri'.... incik somi nk marah pn terbantut sbb smp umh Dya meluru turun dr kete nk terus selok pegi tunjuk kat ayah.... 'eh Dya ambik kitten kat mane nie ibu? jerit si ayah... 'kat kedai Acheh'... ringkas jwpn aku... hehehehe... 'leceh la nk bele kucing balik. Kitten pulak tuh. Kebersihan kene rapi klu bele kitten.' bebel si ayah.... aku? diam je la... dh Dya yg angkut.... tp aku mmg x tegah Dya nk amik kitten tuh... best jugak ade binatang... so pegi HKL weol mmg bwk si kitten tuh... Name die Tam Tam... name kucing aku yg dh arwah akibat HIV.... kucing pn ade HIV tau! nti ade time aku cite pasal sakit penyakit kucing... xde la pakar kucing tp pengalaman yg boleh aku share kt cni boleh jugak korg buat tambah ilmu.... TamTam dik dlm beg sandang yg aku bkk sikit zip.... muke kitten monyok je dr pagi... mkn pn biase2 jer... snn Dya lg penting tp dlm ms yg same incik somi ckp klu tinggal Tamtam dlm kandang kang mati kebulur pulak sbb x tau status Dya mcm mane... tp aku xde la nk prepare bj Dya klu Dya kene admitted.... lps tgk resut bru deside....

So result darah Dya menunjukkan bacaan kadar Hemoglobin (HB) dlm darah Dya adalah 7.... bacaan normal adalah 11-14... utk korg lebih faham... utk preggy mom misalnye... kan kene cucuk jari amik darah ckit utk ujian HB tuh... klu kurang dr 11, misi bg Iron Tablet kan... mcm tuh la... so Dya sgt pandai berlakon sihat... aku pn x brp nk nampak ape yg Dya rase... Mak Ngah Dya yg bw Dya jmpe doktor... Inas tido so aku dok lam kete... HKL ni parking x penah kosong... so incik somi teman aku dlm kete sbb park kt tmpt yg berisiko takut jd ape2 kang lg haru.... sbnrnye doktor HKL dh nk soh Dya admitted tp dlm bilik doktor tuh xde signal telco si Mak Ngah Dya nk inform weol... lepas Dya masuk kete incik somi tye aku nk hntar Dya admitted x? aku ckp 'ank dh sakit xkan nk bwk balik umah.. klu admitted pn biar hosp dekat dgn umah kite.. xde la jauh nk ulang alik or nk p tgk... bkn ckp HKL x bagus tp biar memudahkan kite n Dya.'

Gerak slowly dr HKL.... PIL call dh bersiap nk dtg umah weol... ok la... tp dh kene sgah sane dlu la dll.... sedikit melambatkan urusan weol... xpe la dh lepas.... smp kt Kajang, incik somi boleh tye lg... 'Syg, decide nk anta hosp. Putrajaya ke Kajang je?'... aku pn dgn pantas ckp 'Hosp. Kajang.. dekat.'.. terus lencong masuk pagor Hosp. Kajang... tunjuk result darah Dya kt Unit Kecemasan tuh terus MA soh masuk dalam ambik darah lg sekali... Dya sgt kental... dr kecik klu kene amik darah Dya tak penah menangis.. sgt cool! lps amik darh MA terus je pasang jarum siap2 klu2 kene admitted... aku dukung Inas nk galas beg berisi Tamtam Dya untuk register name Dya... Inas buat tempat menunggu Unit Kecemasan tuh mcm taska.... bukak selipar n berlari x hengat... letih menunggu, perut pn x berisi lg... aku tye incik somi, camne Dya? Abg rase Dya admitted.. so Syg balik dlu la, siapkan bj Dya.. nti dtg la lewat ckit lpd Inas tdo ke...' dgn rase yg x reti aku nk express aku dukung Inas n Tamtam pegi kt kete.... Hujan renyai2 pulak... serkup Inas dlm tudung aku terus berjalan laju ke kete... badan penat.. perut lapa... balik umah ade tetamu... kepenatan bertambah!

Tetamu pulang aku n Inas mandi.... siapkan bj Dya utk 2-3 malam.... bj incik somi bwk la semalaman dlu.. kang esok aku boleh gilir2 jage Dya.... tgu adik aku Epu x smp2 dh pukul 12 mlm.... ckp sesat la... rupenye jauh lg... seb Inas dh tido, aku gerak ke hosp sensorg... Inas dh tido.. PIL ade kt umh... boleh la mintak tlg tgk Inas jap... dlm kelam kabut aku x bwk handbag.. bagus!! dh la hp aku top up dh abis time... xboleh buat kol... smp hosp rupenye incik somi ckp die nk balik kejap mandi or aku jer yg terus jage Dya mlm tuh... dh la aku x bwk bekal bj aku.. spender pn spender die... xpe la... Dya dh lame tido... dgn bakul air panas sume aku angkut....