January 22, 2013

Hulur Bantuan.... for GAZA

Bismillah... terbetik hati aku nk taip bab nie dr tghari td... Aku tergolong dlm kelompok yg lambat utk berstory mory pasal nie... xpe... sbb aku buat revisi dlu bru bley buat komentar... ewah... nk jd reporter plak aishh... preggy mom oh preggy mom.... sbb smlm terpikir pasal hal ehwal dunia, jd kene la buat komentar ckit... utk di share bersama dgn kwn2... ilmu x leh kedekut sorg... x berkat... tp aku pn x brp reti nk story details... klu x paham tye ustaz tau...

Isu bermula bile aku terdengar kwn2 opis aku ni boikot McD... kenape eh?? tetibe aku buat x paham... rupenye McD ni company Yahudi... ooooo...... betape panjangnye ooooo aku.... time kempen for GAZA ni kuar tv hari2 (time tgh aktif kene letup dgn Yahudi) tuh, xde la aku nk amik pot sgt... tp incik somi dh cite la pasal kenape n mengape Yahudi mau letup Muslim kt bumi Palestin tuh... biase la... incik somi aku tuh rajin buat research... n ilmu yg die dpt mmg die suke share dgn aku dll kwn2 yg suke nk dgr ceramah die....

Sape yg bace entri aku nie n mmg memboikot McD n ape2 produk keluaran Yahudi silalah lapangkan minda korg supaya tidak menyokong mem 'oink oink' buta... Bace dgn penuh hemah.. aku mmg kureng bab nk explain tp aku cube la eh...

Incik somi ckp, die agak pelik bile mane ade Muslim suke menyokong tanpa usul... pendek cite die soh kite buat la sedikit research dlu sblm nk ambik action... aku pn klu incik somi x cite details kenape n mengape bumi Palestin kene letup harus aku terpengaruh same mcm kwn2 aku tuh... tp alhamdulillah... incik somi sorg pendidik.. pendidik isteri... hehehe... jd aku xde la nampak cam bangang sgt bile xtau or malas nk buat research... hahahaha....

McD adalah produk keluaran Yahudi... Muslim yg simpati dgn nasib saudara seagama yg kene letup di Palestin adalah sgt bersemangat memboikot McD.... incik somi ade tye aku, nape nk boikot McD? ape asas nk boikot? aku yg senget ni pn menjawab ringkas... 'entah'!... aku masih mkn McD cume now days dh jemu tuh yg x melantak dh... kdg2 g drive thru pn sbb Inas nk mkn kentang... so ini yg incik somi tegaskan pd aku n aku sampaikan kpd kwn2 yg suke bace entri aku nie... hehehe.... kalau kite as Muslim yg xnak duit yg kite byr utk beli McD disalurkan kpd Yahudi, kite boleh berniat begini... contoh ayat adalah.... 'aku haramkan duit yg aku beli McD ni digunakan utk melakukan kekejaman / kehancuran saudara seagamku di bumi PAlestin'... haa... misalnye... berhemah x ayat itu? berhemah kan? so soalan aku... lps ni korg nk boikot McD x? tye hati tuh... niat yg baik pulak... setiap duit yg kite byr utk beli McD kite niatlah nk membantu org yg keje McD itu mencari rezeki... setiap nilai duit kite tuh adalah sumber rezeki (gaji) kpd staf McD tersebut... betul x? so harap korg paham dgn penjelasan yg x brp lebar... 

Kalau betul marah lg dgn produk Yahudi lps ni sape yg ade akaun Facebook silalah delete sbb Facebook pn produk Yahudi... klu betul nk boikot sgt kan... Windows pn produk die.... so xyah pakai pc kt opis.... jujur la pd diri sndri dlu bru la tgk tapak kaki org lain.... incik somi sll pesan... jgn sembarangan judge org... walaupun niat ingin membantu tp lihat la yg terdekat dlu contohnye jiran kite tgk mkn pakainye x semenggah... kite buat ape? tgk je la dok.... nk hulur, kite pn sesak jugak.... haa... ni la nk kabo nie.... boleh dpt x yg aku taip nie? ke menyimpang jauh dr tajuk?

Ape pn aku hanye nk share... x kisah nk pakai or tak... aku cume memperjelas... klu korg x jelas nti pegi kuliah agama, tye la ustaz/ustazah ... moga lebih terang n jelas...

p/s : akan sambung bab lain pulak nanti... itu pn cite dr incik somi..... hrmmm surah Yaasin tuh cerita pasal ape yer?