February 20, 2013

Dya # Admitted Hosp Kajang.. Episod 2

Bismillah...

2nd Day @ Peads, Kajang Hosp...

Penat tp tak boleh nk lelap pn... x selesa.... bdk katil sblh ni x tidor jugak... asik pusing kiri kanan kiri kanan... bapak die yer dh dengkur.. rimas lak dgr dengkuran bapak budak nie... dh la katil Dya kt zone pemantauan.... lampu kene bukak betul2 depan mate aku... Dya dh lame tdo... kejut soh minum susu pn xmo... aku pn pelan2 kejam mate kot2 boleh tdo... huhu

5.00 am - Doktor tentera (India) yg tegap lg gagah yg observe Dya drp admitted tuh dtg utk amik darah... Dya masih tido... doktor tuh cakap xyah kejutkan Dya... die amik dr jarum yg sudah ready pasang yg MA lekatkan mlm td... Dya masih tido x sedar dunie.. aku je yg x keruan... xtau nk buat ape... tido x kene... x tido mate nk lelap... tp x selesa... dgr dengkuran katil sblh lg... alahai... t

6.00 am - Misi dh anta ubat antibiotik utk Dya telan... aku pn kejutkan Dya bg la minum susu n makan ubat... dh siap semua td Dya pn ckp kt aku 'Ibu, Dya nk balik'... Allah sedihnye bunyik... aku pn dlm nada pujuk... 'Jap lg siang, kite tunggu doktor cek Dya dlu, kalau doktor bagi Dya balik, boleh la kite balik umah.. main dgn Tamtam...' ayat pujukan panjang sgt kot, lg sebek aku tgk muke Dya... ketidak selesaan tidur kt hosp buat aku sakit2 badan.... tidor sekatil dgn Dya pn aku x lena tidor...  dh tu aku pn g basuh muke, gosok gg, nk mandi x boleh xde persalinan... amik wudu'.. sembahyang Suboh kt bilik kecik yg misi punye tempat solat... Dya ikut bontot aku... balik je katil dh dekat kul 7... nk meround kt luar wad boleh jer tp kang doktor kan bg perhatian lebih kt Dya, jadi aku malas la nk bw jln2.... ade je kiosk jual jagung cup kt luar yg Dya suke tp pitis xdop sbb x bwk wallet... bingung!

7.30 am - Dh doktor lain pulak dtg interbiu.. bla.. bla... bla... bla... dan bla... ibu ade HBe Trait.. ayah  Beta Thal Trait... so n so... doktor yg td ckp doktor tegap gagah dh request darah utk buat blood tranfusion jap lg... darah samapai terus buat.. tempoh blood tranfusion selama 4 jam... today masuk dlm 300cc... esoknye masuk lg 150cc... aku? kebingungan then waras kembali n sain surat tanda paham ape yg diterangkan oleh doktor.. blood tranfusion ni risiko rendah.. walau pun risiko rendah tp masih ade berisiko... walaupun doktor x confirm Dya tergolong dlm penyakit ape tp kene masuk darah hari ni utk menaikan kembali tahap HB kepada normal iaitu lebih 11... smlm bacaan HB Dya 6.8.. tentu2 doktor sumbat Dya masuk wad..

Bekpes pn sampai kt katil... aku yg bedal sbb Dya nk mkn roti... aku bwk bekal sebakul mcm2 ade dlm bakul kuning mcm nk g berkelah... termos la.. biskut la... nescafe 3in1 la... segala mak nenek aku angkut.. sbb lapo sgt dh aku...dh tuh.. dh siap mkn, aku g bwk dya mandi... siap2 dok kt katil balik... Dya buat katil tuh mcm kt umah... boleh plak main lompat2 atas katil... mcm nie ker rupe org sakit? jap lg nk kene masuk darah... aku ni sabo menunggu darah smp sbb doktor ckp td dh submit form request blood sblm Suboh...

10.00 am - Doktor lain pulak ziarah... mgkin doktor yg lebih senior kot... so repeat soklan n jwpn yg masih same mcm tp.. cume dis time doktor yg sblm nie kene explain kt doktor senior tuh everything pasal Dya... sometimes jer doktor senior tuh tye aku... so result darah mmg x kompem lg ape sakit Dya... blood tranfusion hari ni utk naikkan HB ke paras normal... ok... aku paham utk sekian kalinye.... Mak Ngah Dya datang utk teman Dya... sbb aku rase nk blik la... bersiram.. siap2 kasi kemas... comey2...

11.00 am - Mak Ngah Dya datang utk temani Dya kejap... Hubby, Inas n Mak Men juga... aku nk pegi cari mkn... tgalkan Dya jap.. aku , Hubby n Inas meround mencari mkn... blik umh.. mandi n siap2.. penat!

12.00 pm - Blood tranfusion berlangsung.... Mood Dya merudum sbb kene baring.. xleh bergerak nti darah lmbt masuk... 4 jam tuh lame... Dya pulak xnk tido jadi kebosanan la... bdk2 lain koman2 pn masuk air n amik gas jer... Dya lg advance kene masuk darah.... hrmm... aku masih berlegar mencari mkn.. kesimpulannye pegi cari McD jer... otak xleh nk pk nk melantak ape... seb la time aku tgu Dya ni baby inside sgt memahami ibunye yg meneman si kakak di hospital... baby x meragam... xde nk soh aku sakit pinggang ker.. sgt baik baby.. tq baby... nti baby kuar sehat yer... dh ade name spesel dh utk baby... hehehe...

2.00 pm - Kembali ke hospital.. kali ni aku angkut tikar n bantal kecik utk lepak kt luar wad... Inas xleh masuk.. so aku gilir2 la masuk kluar dgn Hubby.. seb la hari tuh Ahad.. so time melawat dr kul 1-7pm... sape2 masuk kuar pn pak guard x amik port janji bdk kecik xleh masuk... bagus jugak xleh masuk... sbb pk logik yer... dekat wad tuh mcm2 penyakit ade... yg berjangkit.. x jangkit sume ade... so selamat utk bdk2 yg sihat... xde la dtg hosp nti blik rumah bwk penyakit...

4.00 pm - Dya dh menunjukkan tanda2 kebosanan melampau... dh buat muke sedey n menangis...alolo.. aku? kt luar wad.. seb la katil Dya tepi tgkap so Inas bley tgk Dya dr luar jer... sedey lg tgk adik xbley masuk... pttnye sesi tranfusion dh abis tp terbantut sebab Dya byk bergerak so sesi tu x brp smooth la... delay smp sejam lg...

5.00 pm - Dengan muke sgt happy Dya mintak nk main kt luar dgn Inas.... org klu br msk darah mesti pening2 / blur2 asap tp tidak bg Dya... dgn gagah n gigih, cekal semua la nk main punye pasal smp abaikan sesi yg bru hasis beberapa minit itu... Aku dh kerkelah dr kul 2 tuh dh naik kebas punggung.. penat tp masih gagah menemani Dya n Inas main playground...

7.00 pm - Dh abis sesi main bersama Inas... time melawat pn dh abis... dh sebek blik muke Dya... Inas melalak la kene blik dgn di Ayah... aku? tabah.. cukup tabah... jage Dya sakit... sabar dengar Inas melalak... malam kedua Inas tido dgn Ayah tanpa Ibu... hukhuk...mandikan Dya n diner...

8.00 pm - Misi anta antibiotik... Dya dh abis minum susu n terus makan ubat... tgk la tv tergantung tp nampak la cite karton.. cume suare tv dgr kdg2... bleh tahan la Peads kt Hosp Kajang nie... pelbagai penyakit, pelbagai ragam manusia... Dekat kul 9 Dya dah lelap... aku? ngantuk jugak tp x selesa... mkn pn x brp lalu... seb la baby inside sgt memahami Ibu.. tq baby!!

10.00 pm - Buat2 lelap mata harap boleh lena smp esak pgi...

Sekian utk entri episod 2... nti bile dh ade time free lg aku up Episod Akhir.... gambo2 dlm wad ade dlm pc kt umh .. so nti aku cube up masuk dlm entri nie...

p/s : Ketabahan.. kecekalan... kekuatan... seorang wanita yg bergelar IBU... teringat mak kt Kuantan... rindunye!