Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : “Sesungguhnya Allah
menyintai hamba yang bertaqwa, besar hati lagi merahsiakan
ibadah yang dilakukannya.“
menyintai hamba yang bertaqwa, besar hati lagi merahsiakan
ibadah yang dilakukannya.“
Hadith riwayat Muslim di dalam Kitab az-Zuhd.
Huraian Hadith :
Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa Allah menyintai seseorang
hamba yang bertaqwa iaitu hamba yang beriman kepada
perkara-perkara ghaib, mendirikan solat, menginfakkan harta
ke jalan Allah, beriman dengan segala yang diturunkan kepada
Muhammad s.a.w dan yang diturunkan kepada rasul-rasul sebelum
baginda, meyakini akan adanya hari akhirat, menepati janjinya,
menjauhi segala yang Allah haramkan, taat kepada Allah dan
mengikuti syari’at-Nya yang dengan syari’at tersebut Allah telah
mengutus penutup nabi-nabi sebagai penghulu mereka.
hamba yang bertaqwa iaitu hamba yang beriman kepada
perkara-perkara ghaib, mendirikan solat, menginfakkan harta
ke jalan Allah, beriman dengan segala yang diturunkan kepada
Muhammad s.a.w dan yang diturunkan kepada rasul-rasul sebelum
baginda, meyakini akan adanya hari akhirat, menepati janjinya,
menjauhi segala yang Allah haramkan, taat kepada Allah dan
mengikuti syari’at-Nya yang dengan syari’at tersebut Allah telah
mengutus penutup nabi-nabi sebagai penghulu mereka.
Kebesaran Hati : Maksudnya adalah kekayaan jiwa, kekayaan
yang dicintai, berdasarkan sabda baginda s.a.w : “Yang dimaksud
dengan kekayaan adalah kekayaan jiwa “
yang dicintai, berdasarkan sabda baginda s.a.w : “Yang dimaksud
dengan kekayaan adalah kekayaan jiwa “
Ibnu
Baththal mengatakan : “Makna dari hadith tersebut ialah
bukannya kekayaan itu diukur dengan banyaknya harta kerana
sebahagian besar orang yang Allah berikan kelapangan harta
baginya tidak merasa cukup dengan apa yang dia ada dan tidak
mempedulikan dari mana puncanya, seolah-olah dia bagaikan
seorang fakir. Kekayaan sebenar ialah kebesaran/kekayaan jiwa,
iaitu yang merasa cukup dan puas dengan apa yang diberikan
kepadanya dan redha serta tidak tamak dalam mencari tambahan
harta dan tidak pula rakus dalam menuntut harta benda“.
bukannya kekayaan itu diukur dengan banyaknya harta kerana
sebahagian besar orang yang Allah berikan kelapangan harta
baginya tidak merasa cukup dengan apa yang dia ada dan tidak
mempedulikan dari mana puncanya, seolah-olah dia bagaikan
seorang fakir. Kekayaan sebenar ialah kebesaran/kekayaan jiwa,
iaitu yang merasa cukup dan puas dengan apa yang diberikan
kepadanya dan redha serta tidak tamak dalam mencari tambahan
harta dan tidak pula rakus dalam menuntut harta benda“.
Al-Qurthubi
mengatakan : “Makna hadith tersebut, bahawa
kekayaan yang memberi manfaat atau yang bernilai sangat besar
atau yang terpuji adalah kekayaan jiwa “. Iaitu seseorang yang j
iwanya telah cukup tandanya dia menahan diri dari sikap tamak,
dengan itu jiwanya akan meraih kemuliaan dan mendapatkan
kehormatan, kemuliaan, dan pujian berbanding orang yang
jiwanya fakir kerana kemahuan yang tinggi meraih harta, sehingga
terjerumus pada perkara-perkara yang keji lagi hina seperti tamak,
rakus, bakhil dan lain-lain. Rumusannya ialah orang yang memiliki
akhlak yang baik, merendah diri, berazam, lembut tutur kata dan
pemurah.
kekayaan yang memberi manfaat atau yang bernilai sangat besar
atau yang terpuji adalah kekayaan jiwa “. Iaitu seseorang yang j
iwanya telah cukup tandanya dia menahan diri dari sikap tamak,
dengan itu jiwanya akan meraih kemuliaan dan mendapatkan
kehormatan, kemuliaan, dan pujian berbanding orang yang
jiwanya fakir kerana kemahuan yang tinggi meraih harta, sehingga
terjerumus pada perkara-perkara yang keji lagi hina seperti tamak,
rakus, bakhil dan lain-lain. Rumusannya ialah orang yang memiliki
akhlak yang baik, merendah diri, berazam, lembut tutur kata dan
pemurah.
Merahsiakan Ibadatnya iaitu seseorang yang tidak menunjuk-nunjuk
ibadat yang dilakukan dan dilaksanakan dengan ikhlas. Kesimpulannya,
orang yang bertaqwa, kaya jiwa dan ikhlas ialah mereka yang
dicintai Allah.
ibadat yang dilakukan dan dilaksanakan dengan ikhlas. Kesimpulannya,
orang yang bertaqwa, kaya jiwa dan ikhlas ialah mereka yang
dicintai Allah.